Hvorfor byggede vi vores brand?

SKABT I FUSTRATION:

Vi forstod ikke, at mange ting omkring bæredygtighed handle om alt det vi ikke må. Det var vi trætte af og tænkte; hvor svært kan det egenligt være at skabe noget tøj, som ikke bare er lidt mindre dårlig (klima-vise), men som vil gøre en positiv forskel?

Vi skabte quala®, fordi tøjet i genbrugsbutikken ikke kunne tilfredsstille alle vores behov. Vi savnede funktionelt, behageligt og stilrent tøj, som også er ægte bæredygtigt.

Hvorfor navnet quala?

Vi er inspireret af koalaen og dens måde at leve i naturen på. Ligesom en koala ikke drikker vand, minimerer vi i vores koncept behovet for vand og mindsker samtidigt CO²-udslippet ved vores produktion.

🪴

I alt hvad vi gør vægter vi kvalitet og den første del af vores navn kommer derfor fra ordet "quality".

Hvor kom ideen fra?

Da vi gik i gymnastiet fik vi et projekt i faget "innovation", hvor det omhandlede spild af tekstiler. Det gik op for os at vi køber alt for meget tøj, og at der derfor på verdensplan bliver kasseret massevis af helt nye tekstiler.

Efter en forsøgsperiode, hvor vi købte alt vores tøj i genbrugsbutikker kunne vi konkludere to ting; 1) Hvis man vil, kan man godt købe alt sin tøj bæredygtigt på den måde 2) Vi ville ikke.

Selvom det var lækkert at spare lidt penge, savnede vi kvalitet, komfort og personlig stil.

Tag med på vores iværksætterrejse

EN TIDSLINJE

For at teste vores koncept satte vi gang i en mindre produktion på 50 t-shirts. Vi besluttede at den skulle laves i Danmark, så vi selv kunne være inde over hele processen og lære mest muligt om vores produkt. FGU skolen i Frederikshavn syen produkterne og vi solgte dem efterfølgende til vores klassekammerater, venner og familie.

Vi fik hurtigt behov for at skalere vores produktion og også producerer hurtigere. Derfor ledte vi hele Europa igennem for at finde den helt rette systue, som kunne arbejde på den måde vi gerne vil arbejde på -samtidigt med pris og kvalitet passede sammen. Det var ikke nogen nem opgave, men det var i denne proces vi blev helt skarpe på vores koncept og heldigvis lykkes det at finde den perfekte samarbejdspartner.

Efter at have fundet en systue, som kunne producere, begyndte vi at sige ja til at overtage mange flere overskudstekstiler. Vi havde behov for at overtage langt flere materialer end hidtil og samtidigt brug for plads til at sortere og kvalitetsteste. Lidt uden for Vesterhassing i Nordjylland fandt vi et lager, som kunne løse alt dette for os. Derfor blev det hurtigt vores faste base og herfra planlagde og igangsætte vi vores første "rigtige" kollektion.

I foråret 2021 modtog vi den færdige kollektion fra systuen. Det var en vild følelse, at se flere års arbejde resultere i et færdigt produkt. Fulde af begejstring og glæde gik vi igang med at forberede vores launch. I Juni 2021 begyndte vi at sælge vores t-shirt gennem vores hjemmeside.

Som en naturlig del af opbygning og udvidelsen af vores brand, fik vi behov for et sted at være. Vi søgte både et sted, hvor vi kunne arbejde til dagligt, men også det var muligt at møde vores kunder og lade dem prøve tøjet. I NUAS, som ligger i vestbyen i Aalborg, fandt vi det hele. Her belv vi en del af et kollektivt studie, som huser 16 andre kreative selstændige virkosmheder, herunder; keramikere, kunstnere, fotografer og grafikere.

Gennem egne beregninger har vi kunne estimere, hvor mange ressorucer vores produkter har besparet. Dog manglede vi en blåstempling fra en uafhængig og professionel virksomhed, som kunne dokumentere vores resultater. Derfor benyttede vi os af LCA-metoden, som er en anerkendt måde at beregne et produkts klimapåvirkning. Rapporten er udarbejdet af Sustainor og kan findes under "quickmenu".

1 af 5